Hälta

Hälta är ett vanligt symptom hos hundar och ska alltid tas på allvar! En hund som haltar har ont, även om den är pigg och glad och för övrigt beter sig som vanligt. Hälta kan bero på exempelvis en akut skada eller en utvecklingsrubbning/tillväxtproblem eller förslitningsskada. Beroende på hur historien, symptomen och de kliniska fynden är för just din hund så blir åtgärderna vid hältan olika. Har du en ung hund av storvuxen ras som haltar? Låt oss en gång för alla göra oss av med begreppet växtvärk! Äkta växtvärk är oerhört ovanligt, i regel beror hältan på någon typ av tillväxtskada och det behöver utredas och behandlas korrekt för att hunden ska ha chans till normal funktion och ett smärtfritt liv. Man ska aldrig acceptera att den växande hunden haltar av och till, utan bör boka tid för utredning av problemet. På Alingsås Djursjukhus utför vi utredningar av hälta och många ortopediska operationer såsom korsbandsskador,  patellaluxation, frakturer och artroskopi.

Katter kan bli akut halta vid bitskador och olika typer av traumatiska skador. Men katter som har kronisk smärtproblematik från leder är sällan uppenbart halta. Som djurägare brukar man märka att katten slutar hoppa upp/ner, tar mindre och fler språng istället för ett stort, rör sig mindre gracilt, tvekar inför att gå upp för trappor. Katten kan få en generellt minskad aktivitetsnivå och sover mer än vanligt. Det är vanligt med förändrat renlighetsbeteende, det vill säga att katten slickar sig mindre (eller mer) eller kissar utanför lådan. Det är också vanligt att kattens sociala beteende förändras, att den inte är lika sällskaplig som den brukar vara. Katter vill sällan röra sig så mycket på kliniken och kan inte hältutredas lika lätt som en hund i koppel, så om man som djurägare kan filma hemma hur katten rör sig är det till stor hjälp för veterinären som ska ställa diagnos och rekommendera rätt behandling.

Vi använder oss av kakor för att ge dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att surfa på den här webbplatsen godkänner du användandet.
Läs mer om hur kakor används.